06 222 81 871 : Voor multigetalenteerden, hoogbegaafden, sneldenkers en domvoelers

 

 

Het was een avond als alle andere. Het was mooi weer, de sfeer was goed, er leek geen vuiltje aan de lucht. Tot ineens…. een huilend stemmetje jou roept, vanuit zijn bed: ‘Waarom kan ik niet alles mam?’

Het bleek dat een volwassene hem iets uitgelegd had om te doen, en het was hem blijkbaar niet gelukt om dit direct na te doen.
De druk werd opgevoerd, de stress werd hoger aan beide kanten en uiteindelijk kwam het eruit bij de volwassene, gefrustreerd:
‘Jij bent toch zo slim, waarom kun je het dan niet?’

Veel kinderen en volwassenen die, al dan niet openlijk, begaafd zijn, lopen vroeg of laat tegen deze frustratie bij anderen aan.
Het is de ander duidelijk dat jij snel iets begrijpt, dat je de uitleg heb doorgrond nog voordat hij is afgerond, dat er niet veel woorden aan jou vuilgemaakt hoeven te worden. Groot is echter hun verbazing als dan vervolgens blijkt dat jij, ondanks al je inzicht en motivatie, niet in staat blijkt om het geleerde te kunnen toepassen. Of in ieder geval niet sneller of net zo snel als anderen.

In schoolse taken kan dit blijken: de uitleg van de rekenles goed begrijpen maar dan de sommen niet kunnen maken. Bij sport en andere motorische toepassingen kan dit nog evidenter blijken: ondanks jouw goede inzicht in de theorie blijkt jouw lichaam net zo lastig te programmeren als dat van anderen. Of wellicht zelfs minder goed.

De frustratie van de volwassene wordt door jou opgevat als falen van jouw kant: je hebt de verwachtingen niet waargemaakt. Die van de ander niet, maar stiekem je eigen verwachtingen ook niet. 

Want hoe slimmer je bent, hoe beter je beseft wat je allemaal niet kunt en weet.