06 222 81 871 : Voor multigetalenteerden, hoogbegaafden, sneldenkers en domvoelers

Workshop RET

Het zijn niet de problemen zelf die het ons zo moeilijk maken, maar de manier waarop we tegen deze problemen aankijken.

Epictetus, 50 na Chr.

Voel je druppels op je arm?

Dat kan komen door de regen, of een lekke dakgoot.
Of geeft de buurvrouw de planten op het balkon misschien water?

Waar de regen vandaan komt is iets dat we feitelijk vast kunnen stellen. Geen discussie mogelijk.
Is regen vervelend? Dat is een andere kwestie.

“Ik stel vast dat het regent, maar omdat dit iets is wat buiten mijn macht ligt, onttrekt het zich aan de kwalificaties “goed” of “slecht”. Ik moet het dus ook niet vervelend vinden. Het raakt me niet.”

Epictetus

Als je (vermoedelijk) hoogbegaafd bent, merk je dat je anders in het leven staat dan anderen.
Niet alleen leer je anders, je verwachtingen van de onderlinge samenwerking met andere studenten en collega’s zijn ook anders.
Je verbaast je over (het gebrek aan) de diepgang van de aanboden leerstof en/of de discussies met collega’s.
Het lijkt soms wel of jij of jullie compleet andere wezens zijn. 

Jouw interpretatie van het gedrag van anderen kan heel anders zijn dan die van hen. Intense emoties kunnen je daardoor overstelpen: boosheid, machteloosheid, gevoelens van tekortschieten of er niet bij horen.

Jij bent jij en jij bent ok. Maar…..

Hoe zorg je ervoor dat je je zelf niet verliest? Of dat je je alleen maar aan anderen ergert waardoor jij niet van je werkende leven geniet?

 

Volgens Albert Ellis ontstaan problemen vooral door de manier waarop we aankijken tegen de gebeurtenissen die ons overkomen.

Wij zijn geneigd een Aanleiding: ‘Mijn collega negeert mij.’ direct te koppelen aan de Consequentie: ‘Ik voel mij daardoor klein en nutteloos’. Wat we niet door hebben, omdat het zo snel gaat, is dat wij in onze hersenen deze Aanleiding Beoordeeld hebben: ‘Hij vindt mij dom’. ‘Ik vind het belangrijk om door iedereen slim gevonden te worden’. ‘Ik wil graag gezien worden’.

Wat nu als we de situatie anders zouden Beoordelen? ‘Hij heeft andere dingen aan zijn hoofd’. ‘Er zijn genoeg andere mensen die mij wel zien’. ‘Ik vind hem eigenlijk ook niet zo belangrijk’. ‘Hij heeft vast een vervelende partner ;-)’.

Wat zou dat doen met de Consequenties?

 

De theorie van Ellis is één van de grondleggers van de cognitieve gedragstherapie.
Door het begeleid onderzoeken van bestaande patronen en het daarna oefenen in het anders Beoordelen, kun je nieuwe ‘olifantenpaadjes’ aanleggen in de brein, waardoor je een andere automatische Consequentie aan de Aanleiding gaat koppelen. 

Dat maakt je leven heel wat prettiger!

Dat wil jij toch ook? Schrijf je in!

Geen evenementen

Wil je deze workshop liever in-company? 

4 + 13 =